Zo voorkom je idioot hoge roaming kosten tijdens een cruise

Cruisen wordt steeds populairder en het aantal boekingen stijgt al jaren. Maar wat ook stijgt is het aantal hele boze berichten op ‘t internet van cruise-passagiers die bij thuiskomst geconfronteerd worden met een enorme telefoonrekening. Zo zijn er verhalen met mensen die tijdens hun cruise romantisch samen een filmpje gingen kijken op Netflix en bij thuiskomst geconfronteerd werden met een rekening van €12.000 (No joke!)

Nee, ik heb het niet over ‘roaming’, iets dat iedere reiziger tegenwoordig kent én kan voorkomen. Ik heb het over een uniek systeem dat op praktisch elk cruiseschip te vinden is en wat jou heel veel geld kan gaan kosten als je hier geen rekening mee houdt.

Werken mobiele telefoons op een cruiseschip?

Ja, je kunt je telefoon gewoon gebruiken zoals normaal en bellen, sms’en en zelfs facetimen vanaf een cruiseschip. Als je in de haven ligt doe je dat net als normaal op reis: Door te roamen.

Als het schip op zee is, veranderd er een hoop: Je telefoon zal namelijk verbinding gaan proberen te maken met een ander beschikbaar telefoonnetwerk. En op Cruiseschepen is een mobiel netwerk beschikbaar (Nee, we hebben ‘t niet over wi-fi, daarover straks meer).

Schepen zijn namelijk uitgerust met het ‘Cellular at Sea’ netwerk. Een telefoonnetwerk dat op en rondom het cruiseschip beschikbaar is en via de satelliet werkt. Daardoor werkt jouw telefoon nét zo als via het netwerk op land… Maar wel tegen soms wel tien keer de kosten!

Via dit netwerk kun je gewoon bellen, sms’en en mobiel internetten. En elke mobiele provider werkt er ook gewoon mee samen. Je zult de kosten voor het gebruik van je telefoon de volgende maand dan terugzien op je rekening, en dat kan wel eens smerig tegenvallen.

Wat kost het gebruik van het maritieme telefoonnetwerk?

Het maritieme netwerk valt niet onder de bekende roamingregels in Europa (waarbij er géén extra kosten zijn) of een internationale bundel die je bij je provider kunt afsluiten. Bij de meeste providers vallen maritieme netwerken onder de hoogste categorie roaming of hebben ze zelfs een eigen categorie.

Ben je dus verbonden met netwerken zoals Maritime Communications, TIM Maritime Services of Vodafone Malta Maritime SE, zet dan als de sodemieter alles uit en tel je zegeningen in de hoop dat de kosten meevallen. Want prijzig, dat is het gebruik van een mobiel netwerk op een cruise schip eigenlijk altijd. Wat ‘t dan kost? 1MB aan data kost via T-Mobile €10 terwijl een minuutje bellen bij KPN 3 euro per minuut kost. En Vodafone is net zo duur: 1MB kost daar €9,10 per MB.

Een uurtje Netflix brengt jouw dataverbruik zomaar op 1GB. Dat is 1000MB. Duizend keer ongeveer €10 per MB. Ja, reken maar uit…

Gelukkig hebben de meeste telefoonproviders wel een waarschuwingssysteem dat aanslaat wanneer je rekening tot dit soort niveaus uitstijgt. Toch vallen de kosten die je maakt via het maritieme netwerk niet onder de verplichte afgrendeling bij een verbruik van meer dan €50 (wat je bijvoorbeeld in landen buiten Europa wel hebt).

Hoe voorkom je extra kosten met je mobiele telefoon op een cruise?

Het meest simpele antwoord? Zet ‘m op vliegtuigstand! Dan weet je zeker dat je telefoon geen verbinding maakt met het dure maritieme netwerk.

En tijdens die vliegtuigmodus kun je sowieso altijd je wifi aanzetten om gebruik te maken van wifi dat tegenwoordig wel vrij standaard is op de meeste cruises. Soms is dat trouwens gratis en kun je gratis gebruikmaken van de wi-fi op een cruise. Toch moet je meestal ook hier een internet pakketje kopen dat qua prijs varieert tussen de €15 en €150 (maar dat is nog steeds een stuk goedkoper dan voor €3 per minuut bellen of €10 per MB betalen!).

Ingmar

Als sinds zijn 15e is Ingmar actief in de reisindustrie. Van werknemer tot bekende reisondernemer met verschillende bekende reisbedrijven. En tegenwoordig ook met een eigen blog. Want al die reisverhalen en ervaringen hebben echt een eigen plekje nodig. Of het nu dichtbij en om de hoek is of juist in een uithoek van de Aarde... op ParadijsReis brengt hij unieke en persoonlijke verhalen en ervaringen.